Smidig prosjektledelse for Fjord Line

Utfordringen:
Fjord Line frakter rundt en million passasjerer hvert år, og hoveddelen av salget skjer over nett. Dagens bookingløsning krevde oppdatering, og Fjord Line ønsket å utvikle en helt ny løsning for dette

Prosessen:
FIGMENT organiserte prosjektet for Fjord Line, og sørget for at det var riktig forankret i organisasjonen. En sentral utfordring var knyttet til å bygge kunnskap om forretningsprosessene i et nytt team, og det var derfor viktig å involvere fagpersoner tett fra forretningen. Prosjektet ble delt i flere strømmer for design, systemutvikling, gevinstrealisering og mer, for å sikre at leveransene var i tråd med oppdragsgivers forventning.

FIGMENTs prosjektleder engasjerte seg også teknisk i prosessen og kvalitetssikret arkitektur, kode, andre tekniske oppgaver samt test, i tillegg til prosjektstyring og rapportering til ledelsen, samt rapportering til Innovasjon Norge.

Resultatet:
Første leveranse ble levert i henhold til plan og tatt i bruk. Deretter ble ny funksjonalitet sluppet i hyppige intervaller frem til ny løsning erstattet gammel løsning fullstendig. FIGMENTs leveranse sikret progresjon og kvalitet i prosjektet.

FIGMENT leverte også rammeverk for porteføljestyring av prosjekter, som ble tatt i bruk i Fjord Line.

Forrige
Forrige

Fra IT-strategi til realitet

Neste
Neste

Nye tjenester for Bergen Synergy